مسابقات قرآنی بسیج پایان یافت/معرفی برگزیدگان
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۹۰۶۱
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج صبح امروز پنجشنبه ۲۳ تیرماه با معرفی نفرات برگزیده برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مجید زینعلی قهرمان قرآنی بخش قرائت تحقیق این دوره مسابقات تلاوت قرآن داشت. سپس حجتالاسلام احسان رضایی معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین طی سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه این مسابقات در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی برگزار شد، اظهارداشت: مقام معظم رهبری فرمودند که فعالیتهای قرآنی در سطح مساجد و محلات باید رونق پیدا کند و مسابقات قرآنی باید در این سطح برگزار شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: بسیج واحدهای قرآنی در سطح مساجد برای اجرای طرحهلی عمومی و تخصصی مانند طرح سراج دارد که بنا داریم طی ۱۰ سال، آنها را به ۲۰ هزار واحد برسانیم. این واحدها حیات و امیدشان بدون عناصر کارآمد محقق نخواهد شد.
قاریان و حافظان قرآن باید به آموزش جوانان و نوجوانان بپردازند
رضایی ادامه داد: هر واحد قرآنی که قاری، حافظ و مفسر قرآن کریم در آن فعالیت داشته باشد، میتواند چراغ قرآن را روشن کند و مقام قرآن را در آن محله و مسجد ارتقا دهد اما هرجایی این نیرو نباشد کار لنگ است. هر فردی که در سطح شهرستان، استان و یا کشور در مسابقات برگزیده میشود یا توانمندی در امور قرآنی دارد، وظیفه دارد تا سفیر قرآن باشد.
معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین گفت: شرکت در مسابقات قرآن یا تلاوت در محافل کفایت نمیکند بلکه باید به تعلیم و تربیت جوانان و نوجوانان بپردازند.
در بخش دیگر این مراسم محمدحسین موحدی نفر اول مسابقات بینالمللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به تلاوت قرآن پرداخت.
برگزیدگان این مسابقات در بخشهای مختلف به شرح زیر است:
حفظ کل برادران:
۱- مجتبی علیرضالو
۲- محمد نائینی
۳- علیرضا محمدی
قرائت تحقیق برادران:
۱- مجید زینلی
۲- یونس شاهمرادی
۳- کاظم نوریپور
قرائت ترتیل برادران:
۱- علی کاظمی
۲- احسان پیرداده بیرانوند
۳- حمیدرضا شکری
حفظ ۱۵ جز برادران:
۱- سید مهدی بنیهاشمی
۲- محمدعلی کشاورز
۳- سید علی حسینی
قرائت ترتیل خواهران:
۱- عاطفه ناصح
۲- امالبنین طالبی
۳- آسیه دهقان
حفظ ۱۵ جز خواهران:
۱- شیما معبرآبادی
۲- فاطمه محمدی
۳- فاطمه صالحآبادی
حفظ کل خواهران:
۱- فاطمه نظری
۲- عطیه انیسی
۳- هدی صرافها
در بخش خانوادگی:
۱- خانواده رضایی
۲- خانواده کمالی
۳- خانواده حسینی
در بخش گروهی خواهران:
۱- گروه سماء
۲- گروه راحیل
۳- گروه مشکات
در بخش گروهی برادران:
۱- گروهی از اردبیل
۲- گروهی از خراسان شمالی
۳- گروهی از استان قم
منبع: مهر
کلیدواژه: مقام معظم رهبری محمدعلی کشاورز سازمان بسیج مقام معظم رهبری اردبیل سازمان بسیج مستضعفین حجت الاسلام سید علی حسینی قرآن کتاب نماز عید قربان ایران حج تمتع قرآن کریم انقلاب اسلامی ایران عید غدیر خم عفاف و حجاب کربلا هیات مذهبی امام علی ع سازمان تبلیغات اسلامی نشست علمی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۹۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051